Cathrine von Hauswolff, a unique and outstanding force in Swedish design, has passed away

Omistlig. Cathrine von Hauswolff  somnade in onsdagen den 23 januari, endast 51 år gammal, så levande och närvarande in i det sista. Vi tänker nu på hennes man Claes, barnen och de närmaste.  Trots att vi vetat om det, och hon själv varit så öppen hela vägen och berättat om sitt sjukdomsförlopp, så är det helt ogripbart. Jag fick mitt sista sms i måndags och jag vet att hon korresponderat med många vänner ända till sista dagarna. Varje gång man fick ett sms eller såg en uppdatering på fb mot slutet, drog man en lättnadens suck. Stark, insiktsfull och modig. Det blev som om hon tröstade oss, i stället för tvärtom. Så många som hon rört vid på djupet, lyssnat på och satt sina spår i för alltid.

Det känns svårt att skriva om henne på det här sättet, och jag hade tänkt vänta längre, ville inte klampa in i sorgen, låta familjen vara ifred några dagar till, men såg nu att det kommit ut i media, i Resumé , och den strålande person hon var, tillika skickliga yrkesmänniska, förtjänar att bli omskriven länge och mycket,  även om hon själv helst undvek strålkastarljuset och alltid tonade ned sin egen betydelse. Vet att hon var helt bekväm med att prata i radio och TV, men inte inför publik. Med absolut gehör och känsla för kvalitet i allt hon gjorde, var hon en unik kraft inom svensk design,  i rollen som curator, utställningsproducent och rådgivare inom designområdet. Hon var anställd 1986-1991 hos Beijers Auktioner, specialinriktad på 1900-talsdesign och konsthantverk, och hade eget företag Object Project. Senaste åren konsultanställd på Svenskt Tenn som kreativ rådgivare och sortimentsutvecklare samt hade nyligen påbörjat ett utställningsprojekt, en gammal dröm, för Liljevalchs inför sommaren 2013, som nu skribenten Annica Kvint driver. Det finns mycket att berätta om hennes gärning och de initiativ hon tog kring nya fenomen som hon lyhört kände av. Jag hade lyckan att lära känna henne när jag flyttade hem från Japan 2002, ett land som hon och hennes man hade starka band med, och gärna for tillbaka till. De gjorde en svensk utställning Axplock, i Tokyo, ett urval av svensk design,  som öppnade många dörrar och skapade intresse för svensk design, som jag senare kunde ta tillvara när jag flyttade dit och startade Swedish Style in Tokyo 1999. Sedan hade vi glädjen att arbeta tillsammans i projektet Nytt Svenskt Tenn under dåvarande chefen Yvonne Sörensens ledning, i samband med Svenskt Tenns 80-årsjubileum, då vi tillsammans valde ut 10 formgivare som skulle få ta fram en ny serie tennprodukter i samband med Svenskt Tenns 80-årsjubileum, ett försummat material, och vi lärde oss allt om tenn och Estrid Ericson tillsammans med formgivarna, en förebildlig arbetsprocess. Resultatet blev en framgång både formmässigt och kommersiellt och produkterna säljer fortfarande bra, som Sissi Westerbergs kolonn-ljusstake. Cathrine har också arbetat med Svensk Form i flera vändor, som producent för Design S-utställningen 2008, och nu senast i juryn för Design S, lika seriös och noggrann som vanligt i urvalet, trots sjukdomen. Hon var också med och valde ut lämpliga gåvor till de utländska toppbesöken i samband med EU-ordförandeskapet. Förra året for vi till Polen på studiebesök och påbörjade utställningsplaner tillsammans med Miska Lovegrove och Anka Simone, för att visa polsk design i Sverige, historisk och samtida, gärna i koppling till svensk dito. Miska och Ross, som är Cathrines nära vänner, kommer hit nästa vecka. Försent, men vi ska absolut fortsätta projektet har vi lovat henne.

Cathrine hade koll på det mesta inom design. Hon höll sig uppdaterad, förstår inte hur hon hann läsa och se allt. Med internationell utblick och kontakter med framstående formgivare över hela världen. Förde samtal med många i olika kanaler med suverän empati.  Jag njöt alltid av att lyssna på Cathrine, hur välformulerad hon var, med sin behagligt mjuka och innerliga röst, varma skratt, men med skarpa iakttagelserna, alltid på pricken, i synnerhet när det gällde form, formgivning och formgivare. En lyx att få arbeta, luncha, resa, dricka kaffe och småprata om allt med Cathrine. Jag hör och ser henne. Mot slutet var hon liten och fågeltunn, men precis lika skimrande som alltid. Ja, omistlig.

Our beautiful, wonderful and luminous friend and colleague Cathrine von Hauswolff passed away on January 23rd, only 51 years old. Despite her very modest and low key approach, she was a unique force within Swedish Design, and has left many marks in important projects and exhibitions, also in her many collaborations with Svensk Form. We are now planning an exhibition in Sweden with Polish historical and contemporary design upon initiative of her friend Miska Miller Lovegrove, who is coming here next week. Catherine was meant to be the Swedish curator, but we have all promised her that we will for sure continue in her spirit. 

Cathrine has also left just as many traces inside all of us who loved her profoundly. She was one of these persons who saw you, listen to you and you felt that she understood you, she had this magic on many. Petite, always tastefully dressed until the very end, highest quality in all what she did, elegant gestures, low and gentle voice, no matter how sharp and articulate her comments and observations were. She had an ultimate sense of quality and kept herself informed of everything going on around us. Many are her friends in Sweden and all over the world, who are all in deep mourning now. We cannot believe it, cancer is so cruel, so unfair.  Our thoughts are with her husband Claes and their children now. She sent her last text message to me last Monday, wishing us a sucessful design week, and saying her good bye, she knew what was coming. Always thinking of the other, before herself. Thank you Cathrine from all of us.