Personal contacts the main drive when Swedish fashion companies decide their export markets

Lyssna på branschen, ge exportstöd,  i stället för att ta egna initativ, var det samfällda budskapet till främjarmyndigheterna från de tre modeföretag som samtalade i panelen i samband med senaste modestatistikrapporten som släpptes på Berns i veckan. Detta var den tredje statistikrapporten från Volante Research, som tagits fram med stöd av Tillväxtverket och en rad organisationer, inklusive Svensk Form. PDF-dokument Stämmer väl överens med den agenda som några av oss aktiva inom mode skrivit för att påverka beslutsfattarna.  Denna tredje rapport, visade bland annat att exporten ökar för de svenska modeföretagen, trots att den går ner i övrigt näringsliv. Även om man tar bort H&M. Den svenska modebranschen fortsätter att växa. Omsättningen var 237 miljarder kronor under 2013, vilket är en ökning med 3,4 procent jämfört med året innan.

Enligt rapporten minskade omsättningen på den inhemska marknaden med 1,7 procent under
2013 medan exporten ökade med 6,8 procent. Exportsiffrorna för modebranschen är alltså starkare än den svenska exporten i sin helhet. Svensk export minskade med 0,2 procent under 2013 jämfört med året innan. Modebranschen sysselsätter lika många (56 303 personer) som de traditionella svenska näringarna som papper/massa/skog. Särskilt intressantast, även om det inte förvånar mig det minsta, var att de intervjuade företagen i stor utsträckning går på personliga kontakter när de väljer marknader och mässor att satsa på internationellt (71 %). Alltså högt över marknadsanalys, inkommande on-line förfrågningar osv.  Det var första gången jag träffade den nya generalsekreteraren Emma Ohlson (som kommer från Unicef) i ASFB, som gav ett redigt och sympatiskt intryck. Det är många Emma, Elin, Elna….. i modesvängen nu, gäller att hålla tungan rätt i mun. Moderådets nya chef heter Elin Frendberg. Båda öppna för samarbete, bådar gott för framtiden.

The most important export markets for Swedish Fashion companies are obviously the Nordic countries and Germany. Other interesting markets are Great Britain, Belgium, Holland, Japan and USA. In a longer term also the Asian market. The most important for the Swedish Fashion companies (71 %) when they choose their export market is Personal contacts. Not statistics, on-line demand etc. Swedish Fashion export has increased with 6,8 % in 2013  when general Swedish export went down.  These were some of the facts, presented by the Volante Research at Berns the otherday in a launch even organized by the Association of Swedish Fashion Brands, ASFB, the initiators of these yearly statistical investigations, with the support by the Swedish Agency for Economic and Regional Growth, and a number of Swedish fashion organizations, including Svensk Form.

Total sales for the Swedish fashion industry were SEK 237 billion in 2013. This was a 3-4 percent increase on the previous year. 62 percent consists of export. Export has thus increased by 6,8 percent. This is a remarkable increase, considering that the Swedish export in general went down. Of course this numbers include the expanding international H&M, but even if you count H&M out, the numbers are still increasing for the smaller companies. The Swedish fashion industry employs just as many as the traditional Swedish Wood industry for example – 56 300. 

At Svensk Form we keep collaborating with the various Swedish Fashion promotion organizations, making a joint agenda, where the main message to the authorities, when it comes to export promotion: Listen to the companies and their priorities, give direct export support, do  not initiate events on your own abroad.