Design Forum Finland concentrates on making Finnish industry more competitive through design

Åkte snabbt till Helsingfors för att träffa min isländska kollega, Halla Helgadottír, chef för Iceland Design Center. Vi har fått i uppdrag av den nordiska kretsen att komma med förslag till hur vi kan visa upp oss gemensamt internationellt i smått och gärna i större sammanhang. Ett initiativ från Nordiska Ministerrådet hade kommit med förslag att upprepa Nordic Cool-konceptet, med visningar i Sao Paulo, New York, Berlin och London. Halla skickade ut på en runda till oss nordiska designkollegor, där de flesta svarade att det bara var intressant om det också innehöll en tydligare affärsmässig koppling och inte endast kulturellt image-skapande. De finska och isländska kollegorna höll ju i det framgångsrika konceptet WE LIVE HERE i samarbete med oss under Stockholm Design Week. De flyttade helt enkelt in i en våning i centrala Stockholm, Sanna Gebeyehu från CoDesign producerade på plats, med design, mat, musik, workshops och partys. Halla och jag gick sedan till Design Forum Finland i deras nya lokaler och träffade nya chefen Petteri Kolinen, där vi bland annat utverkade att vi kan gå vidare med konceptet We Live Here. När jag kommer till Milano i slutet av denna månad träffar jag ledningen för Triennalen och ser om vi kan göra något där.

In Helsinki, Icelandic colleague Halla Helgadottir, CEO of Iceland Design Center and I visited Design Forum Finland and its new director Petteri Kolinen. We met with old colleagues, now 12 left after the changes in organization, and saw their new space. Petteri himself has a long background in design management, with successful cases where he has helped Finnish companies grow with a better brand identity and design process, and he as a real passion for design management. They work closely with Ornamo, the Finnish designers’ organisation, to match make with the industry.  Design Forum Finland has closed their exhibition space and shop, and is today mainly and solely concentrating on how to make  Finnish industry more competitive and successful with the help of design. No more international promotion activities for a while, but more advising, good cases examples, match making etc. They have a yearly allowance from the Ministry of Enterprise of approximately 2 million Euro, which is about 40 % of their financing. We see the same tendencies in our neighboring countries, and we wish Petteri and his colleagues the best of luck.