Just back from Warsaw, more urgent than ever to continue cultural exchange, planning for future exhibition through each others eyes

Att få ynnesten att gå igenom Nationalmuseums lager i Warszawa är ett oslagbart sätt att få en inblick i de olika epoker, yttre förhållanden och influenser som påverkat den polska designutvecklingen. Här finns många beröringspunkter med svensk designhistoria, men lika många olikheter, en källa att ösa ur för en framtida utställning. Vi som reste på inbjudan av Adam Mickiewicz institut denna gång var Berndt Arell, överintendent från Nationalmuseum, Tom Hedqvist grafisk designer, tidigare rektor Beckmans och nyligen avgångne chefen för Röhsska, samt designer och curator Sara Szyber. Tre intensiva dagar med späckat program, omhändertagna från ankomst till avresa på bästa sätt, möten med spännade kreativa människor, en otrolig lyx att få vara med om. Redan 2011 bjöds Cathrine von Hauswolff och jag in att besöka Warsawa på samma typ av resa, inbjudna av polska institutet. Här mina blogginlägg från besöket 2011: http://fruform.se/2011/05/17/studiebesok-i-warszawa/ och i nationalmuseums lager: http://fruform.se/2011/05/19/we-want-to-be-modern/

Nu liksom då, slogs vi av hur lite vi vet om vårt grannland. Ursprunget till resorna är arkitekten Miska Miller Lovegrove och hennes kollega Anka Pietrzyk-Simone, polskor bosatta i London sedan många år, som arbetat aktivt med att ställa ut samtida polsk design internationellt. Som vi alla är nära vänner och arbetskollegor till Cathrine von Hauswolff, som så sorgligt gick bort 2013, är målsättningen att fortsätta projektet och genomföra en större utbytes-utställning 2018 på respektive nationalmuseum under arbetsnamnet Through Each others Eyes,  med såväl historiska som samtida och framtida inslag, inte bara produkter, utan med analyser och korsbefruktningar. Redan nu börjar vi med utbytesresor, nästa blir en delegation med polska designer som kommer hit, och ett utbyte mellan studenter, och gärna med Ung Svensk Form och ung utvald polsk design. I stöpsleven just nu. Vi besökte museer, konstakademien, och unga designers studios och den svenska ambassadören Inga Eriksson Fogh öppnade sitt residens för en uppskattad mottagning med polska designgäster. Det känns angeläget att börja samarbetet direkt, särskilt med tanke på dagens utsatta situation, då kulturutbyte är viktigare än någonsin. De vi träffade ville inte gärna tala om situationen, de var snarast generade, och försökte bara jobba på som vanligt, luttrade från historiens tvära kast, och fokuserade på sina verksamheter. Ett utbyte har redan startat med Petra Lilja och Studio Kosmos i utställningen Irrational Times, ett mångbottnat och passande namn på många sätt.

To talk about Polish hospitality is an understatement, as we just returned from a three-day-trip to Warsaw, invited by the Adam Mickiewic institute:  Berndt Arell, director of the National Museum of Stockholm, Tom Hedqvist, graphic designer and former principal of Beckmans School and director of Röhsska Museum, and designer/curator Sara Torsson Szyber. As the director of the Adam Mickiewicz Institute, Mr Pawel Potoroczyn said when he hosted our generous farewell luncheon, you can never leave a Polish home without receiving a gift. Hospitality and Exchage is the core of our institute. We never talk about promotion – that word is forbidden – it is only true exchange that counts. And it is truly brilliant, to invite people from different cultural fields, to experience and meet people, and start real projects together.  We were pampered from the very beginning of our trip to the last moment. We stayed at a new and unique type of in-residence hotel Autor Rooms with only four different rooms all with Polish design interior, founded by the graphic design Mamastudio . Our great guide Iwona Lopacinska took us to meet Polish contemporary designers in their studios, Krystian Kowalski, Beza Project and Maria Jeglinska, and we also met with Studio Rygalik. Furthermore we saw “The second Polish Exhibition of Graphic Symbols” at the Museum of Modern Art, and visited the National Museum with the Deputy Director, going through amazing exhibitions and large halls, to find the suitable ones for a Polish-Swedish design exhibition in 2018. We had the unique possibility to visit the storage of the National Museum together with curator Anna Maga, filled with impressive knowledge, where you can find incredible treasures, and discover layers of the Polish design history, that we all want to explore further. Similarities and differences with Swedish design history. We hope to realize an exhibition in 2018, a project initiated by Polish born architect Miska Miller Lovegrove and her colleague Anka Pietrzyk-Simone together with the Swedish curator Cathrine von Hauswolff, who sadly passed away a couple of years after our first visit to Warsaw in 2011. But we already want to start with exchange between schools and young designers and a delegation of Polish designers visiting Sweden soon. In challenging times, cultural dialogue is more important than ever. Our visit at the Faculty of Design of the Academy of Fine Arts in Warsaw with four engaged professors was as always very inspiring. They told us about their new teaching methods, where they try to make the students think, not just to learn facts which they just as easily can find on internet nowadays. The students are instead to ask complex questions, and are judged by their questions, instead of the answers, and they try to solve them together.  

We were also very happy that our Swedish Ambassador, Ms Inga Eriksson Fogh, returned the hospitality by opening up her residence to a reception with our many new Polish friends from the design field, where we could continue the discussions and exchange. We will start immediately! Thank you to all our Polish hosts!

Here also an excerpt from my blog during our first visit in 2011: http://fruform.se/2011/05/17/studiebesok-i-warszawa/ http://fruform.se/2011/05/19/we-want-to-be-modern/

with Miska Miller Lovegrove, the initiator at the National Museum

with Miska Miller Lovegrove, the initiator at the National Museum