Summary of the fashion and design weeks, with democratic ambitions not always fulfilled

Varje år samma sak: jag står och köar till events under Stockholm Design Week,  har passat på att ta med mig några internationella gäster… men de har förstås inte osa:t på förhand. I dörren står en obeveklig inhyrd vakt och prickar av listan och blånekar insläpp. Spelar ingen roll att det är viktiga journalister eller inköpare. Jag försöker springa runt hos så många som möjligt, visa god vilja och support, men blir så trött på denna attityd. Om jag insisterar och hittar ansvariga i företaget, så brukar det förstås gå bra. Men det borde vara A och O att ha egen personal också i dörren, som kan hälsa trevligt välkommen, eller säga tyvärr det är helt fullt. Våra internationella besökare behöver få positiva intryck, det är ju dem vi vill locka hit, snarare än att bara frottera oss internt i de egna leden. Det är ju inte för att dricka ett glas champagne som man kastar sig mellan showrooms, det kan man göra i lugn och ro någon annanstans. Så onödigt i lilla Stockholm, att vara så rigid.

Modeveckans hype kring front row och stenhårda gästlistor är däremot på väg att öppna upp, vilket är välkommet och efterlängtat. Det rimmar bättre med den bild man önskar förmedla av det svenska modet och designen som humanistisk, demokratisk och tillgänglig. Visst, det finns en särskild energi i traditionell cat walk, dramaturgin, musiken, snabbheten, levande, vackra människorpå och runt cat walken, men Stockholm kan ändå inte leka Paris, New York, London. Bättre då att ärligt visa vilka vi är och vad som är våra styrkor. I år kunde allmänheten köpa biljetter via Kulturhuset/Stadsteatern till vissa visningar, Swedish Fashion Talents öppnade upp för många fler. I synnerhet Ida Klamborns visning, Democratic Front Row, fick stor uppskattning och uppmärksamhet. Där man kunde ladda ner en app i samarbete med Tele2, där robotar sände 3 D live från främre raden, så att människor över hela världs skulle kunna uppleva visningen över hela världen, och kunna säga direkt om de “likar” det de ser, så att Ida Klamborn själv efteråt ska kunna mäta direkt feedback från publiken.  Detta är en ny form av visning som fler märken väntas ta efter framöver. Hon hade dessutom valt modeller av olika ursprung och storlekar, som kändes frisk för oss som satt i publiken. Själv hann jag inte se allt i år, men gillade särskilt just Ida Klamborn, Whyred, Beckmans såklart med sitt fria förhållningssätt och nya märket DRKN, där vår begåvade UNG-vinnare Erik Bjerkesjö är chefsdesigner, som utvecklat ett spännande street-märke, med högsta dramaturgipoäng med svärta, arméer, hoodies, masker, laserstrålar och Silvana Imam som rappade och avslutade veckan. Androgyna kläder och modeller, polotröjor, och hål på nya ställen i plaggen var annars intryck och detaljer som dök upp överallt.

Flera varumärken valde också att inte göra traditionella visningar i år, utan gjorde satsningar i sina butiker och andra lokaler. Kul att Stockholms Auktionsverk öppnar upp för accessoarer, mer sånt. Nästa år kanske ännu ett steg mot konsthantverksanära smycken och accessoarföremål, något som Svensk Form skulle kunna stödja, liksom små och kommande varumärken, om vi kan få förnyat stöd från regeringen, liksom vi skulle vilja bidra mer till att lyfta fram den innovation forskningen och tillämpningen i nya textilier, som görs t ex i Borås Textilhögskola. Vårt stöd denna gång inskränkte sig till ett finansiellt bidrag till Swedish Fashion Talents, som vi alltid vill stötta om vi kan. Inom Ung Svensk Form ser vi en enorm utveckling just inom textil och materialinnovation de senaste omgångarna.

Svensk Form har förstås haft fullt upp under Stockholm Design Week, vi invigde en ny omgång av Ung Svensk Form i Greenhouse, med många konceptuella verk, som tvistar till verkligheten och kommenterar samtiden. Blir spännande att resa med, och high-tech/low-tech spelmaskingen Ajna gjorde hela inställationen extra rolig och levande. Nu turnerar Ung Svensk Form vidare till ArkDes för att öppna för en ännu större publik, vilket känns roligt då vi vill nå så många som möjligt. Riktigt många nådde vi förstås med vår internationella PechaKucha Night, räknade med 1500 besökare, och det nog det enda helt stora, helt öppna och tillgängliga evenemanget under veckan, med internationella talare och grundarna från Tokyo på plats. Vi klämde dessutom in en regionalföreningskonferens och en PechaKucha Huddle, där de nordiska PK arrangörerna samlades i SB Seatings fina lokaler på söder för att diskutera framtiden. Sprang runt i showrooms på kvällarna, och försökte se så mycket jag hann på mässan, som var luftig och fin. Ett genidrag förra året att dela upp de namnkunniga företagen i två likvärdiga hallar, vilket skapat större flöde och generösa platser. Har nu besökt mässan i tio år, och det är intressant att se hur man hanterat sina varumärken under åren, hur stor vikt vissa lagt på sin själ och identitet som inte är att ta miste på, och andra man inte alls längre känner igen, som blivit som vilka internationella contract företag som helst, och nästan försvinner. De kanske ökar siffrorna på kort sikt, men förlorar i längden om de släpper sina unika uttryck. Till de glädjande exemplen hör Gemla och Karl Andersson och Söner, som verkligen stigit fram och upp, genom att ta tillvara till den egna historien, genuina kvaliteten och tillverkningsprocessen. Roligt att förra årets vinnare i Form +1 Award, Inga Sempé, i år valde Kinnasands vackra textilier, design Isa Glink. Hållbarhet i olika former, med livscykelanalyser, nya kunderbjudanden och en lugnare nyhetshets var annars intryck. Greenhouse särskilt starkt i år.

Where the Fashion Week Stockholm is moving towards a more open, accessible and welcoming attitude, the Stockholm Design Week felt more closed and excluding than ever, in any case if you judge from the evening events. I regret it, since I always try to bring international guests to the events, including journalists and buyers, and sometimes, we simply can’t get in. Svensk Form is glad in this context to open up to the Mega International PechaKucha Night at Berns every year, free entrance and anyone is welcome, which attracted 1500 this year. We were also happy to welcome the founders to Stockholm, Astrid Klein and Mark Dytham together with their special PechaKucha collaborator Johnny Linnert. We took the opportunity to arrange a special PechaKucha Huddle with Nordic organizers as well the following day, at our special partner company’s beautiful office, SB-Seating. We also opened the new edition of  Young Swedish Design, Ung Svensk Form, in Greenhouse, which will now continue its tour, beginning with ArkDes in Stockholm. Overall the Stockholm Furniture & Light Fair was great, open and spacey, many companies showing their concern for the environment in various product development processes. I stop here for now, by sharing some photos from the two intensive weeks:

Alice Bah Kuhnke opens the Fashion week, here with Emma Ohlson, secretary general of ASFB

Alice Bah Kuhnke opens the Fashion week, here with Emma Ohlson, secretary general of ASFB