Swedish Design Solution for 170 years is the first and most extensive international exhibition during World Design Capital in Taipei

Har just kommit hem från Taipei och den lyckade invigningen av  DESIGN SOLUTION, SWEDISH DESIGN FOR 170 YEARS,  som lockade 4000 besökare redan under de två första öppningsdagarna! Att få se svensk design och designhistoria genom andras ögon och möta publikens reaktioner är extra givande, eftersom våra värdar stått för större delen av genomförandet. Det är den första internationella utställningen som inleder deras år som World Design Capital 2016 . Under mina tio år på Svensk Form har jag aldrig varit med om en så omfattande utlandssatsning och ett så gediget arbete av våra partners. Bara ytan är  imponerande, 1200 kvm i en nedlagd tobaksfabrik som idag är välrenommerat kulturcenter. DESIGN SOLUTION, SWEDISH DESIGN FOR 170 YEARS, är till stor del producerad av Blue Dragon Art Company på uppdrag av Taipeis kulturbyrå som också finansierat större delen av projektet. De har stått för koncept, urval, grafisk formgivning och utställningsgestaltning i samarbete med Svensk Form samt Business Sweden i Taiwan. Vi har i vår tur fått ett bidrag från Utrikesdepartementet för att kunna svara mot initiativet och arbeta från vårt håll. Utställningen inleds pedagogiskt med en tidslinje, som bygger på Svensk Forms 170-åriga historia, med objekt, affischer, skrifter och inlånade möbler och föremål, därefter samtida design, en installation av IKEA, från Sigvard Berndotte i dialog med BernadotteKylberg, urval från sociala designtema av senaste omgångarna av Design S och Ung Svensk Form, några ytterligare samtida designinstallationer,  samt i hjärtat av hela utställningen A New Layer, samarbetsprojekt med svensk design och traditionellt taiwanesiska lackhantverk. Vi som varit här har deltagit aktivt i invigningar och program, och framförallt fått en jättekick av att uppleva Taipei och att vara med varandra. På en utlandsresa hinner man tala igenom saker på ett annat sätt än när man möts till vardags hemma, också en viktig frukt av internationellt utbyte. Så inspirerande. Vi som for var Anna Blomdahl, vår fantastiska internationella samordnare för Svensk Form, som gjort en jätteinsats, Matti Klenell för A New Layer, Josephine Bergqvist för Ung Svensk Form, Johan Karlsson med Better Shelter i Design S, samt Eva-Karin Anderman, före detta SVID, som alla deltagit i olika seminarier och rundabordssamtal. Temat för World Design Capital är Social Design, och våra seminarier har rört sig kring teman för social design, entreprenörskap, tjänstedesign och medsläpande i förhållande till dagens sociala utmaningar. Intresset härnere är hur stort som helst, en stor publik sitter klistrade i två timmar långa seminarier, med tolkning och långa transportsträckor. Vi har fått ett så starkt genomslag, mer än vi någonsin kunnat föreställa oss.

Taiwan, som vi ju knappt känner till härhemma annat än som ett putteland utanför Kina, och kanske det gamla “Made in Taiwan” har ju faktiskt 23,9 miljoner invånare mot våra nästan 10, och  liten yta på drygt 36 000 kvm mot våra 450 000. Jag hittade en rolig bild på internet inför mitt seminarium, där man kunde jämföra storleken på Sverige och Taiwan, men några av utmaningarna är desamma – inte tillräckligt med bostäder i staden, särskilt för unga människor och studenter då marknadspriserna har stigit i höjden. Staden Taipei har 8 miljoner invånare, landet 800 000 invandrade fabriksarbetare och hemhjälpar från sydöstasien, som de vill ge bättre livsvillkor och tillhörighet, extremet lågt födelsetal 0,9, och en växande äldre befolkning. Mycket att diskutera.

Jag har aldrig varit här tidigare, första intrycket är att mycket är likt Japan (som kolonialiserade Taiwan under 50 år) men människorna är mera uppsluppna, utåtriktade, skrattar och ler och är inte så förfinade i gester och rörelsemönster som i Japan. Härliga gator i gamla stan, med kryddor och korgar, annars blev det inte mycket sight seeing. Sverige finns på plats med mer än 90 svenska företag, kanske heller inte så känt hemmavid.

Förutom ett prioriterat besök i Xue Xue Institute, i finansdistriketet, där Anton Alvarez just nu har en stor soloutställning. En imponerande privat institution, och en intagande utställning, Anton är verkligen så unikt begåvad, och har gjort en otroligt snabb internationell resa, ställer ju också ut i London parallellt. Tur att han håller sin integritet högt. Xue Xue institut vill gärna visa fler svenska konstnärer/designer, gärna med ett abstrakt, estetiskt, intellektuellt uttryck som följer deras tidigare linje, och har bett mig komma med förslag. Får tänka till vad som skulle kunna passa i de vita labyrintliknande gallerierna. De vill bara visa soloutställningar.

I want to start by thanking our fantastic hosts, Wang Yuling, general manager and Hsinyi Hu, Exhibition manager of the Blue Dragon Art Company, our partners and local producers of Svensk Form’s exhibition Design Solution – Swedish Design For 170 Years, which just opened in Taipei, Taiwan with 4 000 visitors only the first two days! It is the first and largest international exhibition, which kicks of the World Design Capital Taipei 2016, and is commissioned by the Department of Cultural Affairs of Taipei City Governement. Svensk Form has received support from the Minsistry for Foreign Affairs, and in partnership with Business Sweden, our official representatives in Taiwan. The Blue Dragon team have done such an impressive and extensive research in our rich design history, since the scandinavian design tradition is so closely linked to social design and challenges of today’s society, built on a foundation of humanistic and democratic ideas. The exhibition is built in an educational manner, taking us from the early history of Swedish Design through its era’s of societal changes and design as a force for development, up until today with examples from the awards Design S and Young Swedish Design. We have had some interesting seminars discussing topics of service design, participatory design, social challenges, entrepreneurship and how to address our future challenges. 

This is my very first visit visit to Taipei. It has been a fantastic journey for our whole Swedish delegation, despite constant rain, with some time for sight seeing and visits to museums. Another Swedish young designer is also having a large solo exhibition here this spring, Anton Alvarez, at the Xue Xue institute. So Sweden is omnipresent in town.

We are two countries far apart, and great difference in size – area and populate contrasts – and yet many similar challenges in climate, housing, immigration, aging population.. etc. We were so impressed by the number of people coming to the exhibition, 1 500 the first day, and just as many the second. Our long seminars of 2 hours were filled with audience with many questions, I was impressed really. During my ten years as CEO of Svensk Form, this is the most extensive foreign exchange project we have ever produced, thanks to the impressive work and engagement of our local partners.  We will soon be back, and more Swedish speakers will come during the course of the exhibition for more seminars until the exhibition closed in mid April. All of us who traveled together have just fallen in love with Taipei and all of you who helped this come true.

Entrance of the exhibition

Entrance of the exhibition