The amazing story of Bellabeat, a young startup company in Zagreb making smart jewelry

Tack vare ambassadens koll och kontakter, fick vi träffa ett av de nya framgångsrika startup-företagen Bellabeat och besöka deras inspirerande kontor i ett trevåningshus mitt i Zagrebs centrum. Det började som så ofta i designprocessen med att man identifierade problem som behövde lösas. I det här fallet, att det finns särskilda behov av att kunna följa kvinnors hälsa, men att de flesta interaktiva produkter idag är utformade på ett sätt som utstrålar smart teknologi, och inte alltid är emotionellt attraktiva för kvinnor. Bellabeat har utvecklat ett smycke, som tilltalar kvinnor, kan användas nära huden, i formen av ett blad från naturen, utfört i naturliga material som trä och metall, kopplat till en app, men där ingen teknologi syns utanpå. Diskussionen började hemma vid köksbordet med grundarna, Urska Sren, utbildad skulptör (i Helsingfors) och hennes partner Sandro ingenjör, och Urskas mamma, som är gynekolog, och kunde peka precis på kvinnors specifika behov till exempel att kunna följa sina månadscykler, kolla graviditet osv utöver de vanliga hälsomätarna som steg, sömn, andning och smart alarm. De startade försiktigt med några nära vänner i god kemi 2014, byggde på gradvis och idag är de över 80, inklusive kontor för produktion i Kina och försäljning i San Fransisco. Det var så inspirerande att se hur de skapat sitt kontor med öppna landskap och samlande miljöer, programmerare överallt som på vilket samtida co-office som helst, bara det att alla tillhörde samma företag. De utvecklar nu nya smarta produkter, som ännu är hemliga. Själv är jag nu en lycklig ägare av ett Bellabeat-smycke och när jag kommer hem ska jag ladda ner appen och följa min hälsoutveckling, även om det blir mera stegmätaren än att hålla koll på om jag är gravid! Självklart kan Bellabeat användas av män också! Som halsband, armband eller clip-on.

Bellabeat only started in 2014, and is one of these success stories of a young startup company finding a need for a specific target group, at the right time, and beeing clever and courageous enough make a profitable business out of it. In 2014 they had 25 employees, now they have grown to 80, including the main office in Zagreb center with 60, a sales office in San Fransico and an production office in China, and they are still growing. As in a true design process, it all started by identifying a problem – there was a lack of smart technological products answering to specific female needs, both in terms of functions for tracking health, as well as well as the aestetic attraction of high tech products looking and feeling too much like guys gadgets. The two founding partners, Urska Srsen, trained as a sculptor and her partner Sandro, an engineer, were discussing with Urskas mother, also engaged in the company, a gynecologist truly familiar with specific female needs such as following your menstrual cycles, tracking pregnancy, your sleep, your exercise  etc Together they started to develop the Bellabeat, a piece of beautiful jewelry, where no technology is visible, all built into a soft shape of a leaf, with wood and metal, connected to a special app. I was so grateful to be given one, which I will wear every day now, during my sleep, at the gym and while biking to work, although I will not need to check my pregnancy. 

THANK YOU URSKA AND COLLABORATORS! CONGRATULATIONS ON YOUR SUCCESS -HOPE TO SEE YOU SOON.

IMG_7098

Urska Srsen outside her building

Urska Srsen outside her building