Why Finnish design wins Finnkampen – report from our cruise to Helsinki Design Week

Nu är det precis en månad sedan vi åkte på medlemsresa till Helsinki Design Week. Det blev en kort och intensiv dag i Helsingfors. Helsinki Design Week är nu mera internationell än någonsin och fick en rekordpublik av 158 000 besökare. Evenemanget håller på en dryg vecka och på 256 ställen runtom i Helsingfors. Den har verkligen växt sedan starten 2005, med eldsjälen och entreprenören Kari Korkman och hans team i centrum, som har  kämpat genom eld och vatten för att komma dit veckan är idag. Grattis! Vi deltog i ett kul event som Helsinki Design Week har skapat “Design Diplomacy” där man besöker ett residens, och för ett samtal mellan en designer från det land ambassaden representerar och en designer från Finland. På den ståtliga svenska ambassaden blev det ett samtal mellan Fredrik Färg och Klaus Alto, som var mer än samstämda i allt från klädsel till iakttagelser om livet. En kortlek med frågor delas ut, med blanka kort här och där då publiken bjuds in att fråga – följt av generös lunchbuffet och många samtal.  Tack Jonas Wendel och kollegor som tog emot oss. Vi kommer nu att tillfälligt låna konceptet i Tokyo, på den svenska ambassaden den 30 oktober för ett samtal mellan svenska och japanska kollegor.

Tillsammans med DesignForum Finland deltog vi därefter i ett Finnkampen evenemang där jag drog en slideshow à la PechaKucha med bilder varför Finland skulle förtjäna att vinna designkampen, och min kollega Petteri Kolinen talade om styrkor i svensk design. Från Sverige deltog dessutom Michael Persson Gripkow från Visit Sweden, som är nation branding ansvarig och leder Designprogrammet, samt Niklas Bergh, kommunikatör och tidigare creative director och grundare av Urbanears, som balanserade det hårt drivna Marknadstemat som den kraftfulle och medvetet provocerande moderatorn, professor Petri Parvinen, University of Helsinki, höll hårt på. Han menade att smart marknadsföring och service i leveransen är helt avgörande för framgång. Glöm allt om “varför” WHY,  och innehåll som vi designer alltid tjatar om. KUL! Vi hade förberett oss med flaggor och medaljer på förhand, allt i lekfull anda, och våra finska kollegor var klädda i klassiska Marimekko-shirts av Annika Rimala. Finland vinner förstås: I Finland tar man form på allvar!

Ombord höll vi PechaKucha med medresande deltagare, som Jens Peterson Berger från Ung Svensk Form med musikmaskinen Ajna,  Fredrik Färg och Michael Persson Gripkow. Senare pp vällen underhöll finlandssvenska sångerskan Iiris Viljanen .På returen visade vi vår filmserie  Levande Design. Medlemmarna som följde med på resan föreslog att vi åker till Köpenhamn nästa år. Följer du med?

I am ashamed that it took me this long to report from our wonderful experience in Helsinki with our membership cruise to Helsinki Design Week in September. Our colleagues at DesignForum Finland have made great reports from our FINNKAMPEN seminar as well as in their October Newsletter.

Helsinki Design Week 2016 was a bigger success than ever: 158 000 people visited 256 events. Congratulations to Kari Korkman and his team, who has worked hard since 2005 to make this week into a truly international event! Together with Helsinki Design Week and the Embassy of Sweden in Helsinki, we participated in a new fun concept developed by HDW  “Design Diplomacy”  where you visit different embassy residences, and conduct an informal talk between a designer of the country of the embassy and a designer from Finland. At our impressive Swedish Embassy in Helsinki, svenska ambassaden Swedish Fredrik Färg and Finnish Klaus Alto, similar in looks and outlooks, enjoyed the format. You pick a card with an unknown question – and there are blank cards in the middle for the audience to put in their questions. Engaging and fun. We will borrow the concept exceptionally from HDW when we go to the Swedish Embassy residence in Tokyo in October. The Swedish Embassy generously offered luncheon and interesting conversations in their grand salons – thank you Kari & team and the Swedish Embassy.

At  Finnkampen  I started by showing 25 points why Finland deserved to win Finnkampen in design, and my colleague Petteri Kolinen answered with the strengths of Swedish design.  The other two participants from Sweden were  Michael Persson Gripkow från Visit Sweden, nation branding director and communicator Niklas Bergh, former creative director and founder of Urbanears.  We all tried to balance the hardcore professor Petri Parvinen, who with provocative style and humor drove the line that good marketing skills and service in delivery is all that counts to achieve business results and success – forget the “why” and content that all designers are nagging about.. Serious, yet fun and playful day. We had prepared ourselves with flags and accessories and our Finnish colleagues of course were the classic Marimekko – Annika Vimala – blue and white t-shirts.  In Finland design is taken seriously!

On board our Viking Line, we held PechaKucha with Jens Peterson Berger from Ung Svensk Form with the musikmaskinen Ajna,  Michael Persson Gripkow and Fredrik Färg. Later at night we listened to performance by singer  Iiris Viljanen and on the return we watched films from Levande Design. The suggestion was made on board to go to Copenhagen by train for our next membership trip – will you join?

Niklas Bergh, Ewa Kumlin and Michael Persson Gripkow at the Finnkampen

Niklas Bergh, Ewa Kumlin and Michael Persson Gripkow at the Finnkampen