Swedish Style back in Tokyo with exhibitions, performances and events

Sista evenemanget under Swedish Style in Tokyo 2016  blev en helkväll på SuperDeluxe med musikmaskinen Ajna & Originalljudet och en rad japanska musiker, DJ:s och designer. SuperDeluxe startades av arkitektparet Klein-Dytham 2003 mitt i en källare i Roppongi som en nattklubb/galleri/experimentlabb för nyskapande konstformer. Deras tidigare kontor Deluxe, med arkitekterna KDA och grafiska designbyrån Namaiki, växte som en kreativ hub och mötesplats, med olika happenings, så tillslut flyttade alla dessa aktiviteter till nattklubben. Det var också i klubben SuperDeluxe som PechaKucha, det snabba presentationsformatet föddes ur behovet att på ett icke-hierarkiskt och kul sätt kunna ta del av varandras kreativa idéer under avspända former över en öl. Sedan dess har det spridits som ett virus av egen kraft till över 900 städer runtom i världen. Astrid Klein och Mark Dytham håller fortfarande i konceptet, trots att deras arkitektkontor växt i snabb takt med alltfler prestigefyllda uppdrag, som landmärket Tsutaya Bookstore i Daikanyama – utvändigt och invändigt med soffor i restaurangen av bland annat Claesson Koivisto Rune – samt nu senaste märkesbyggnaden mitt i Ginza. Härnäst på tur blir allt som ska byggas inför Olympiaden 2020 här i Tokyo. De är också redo att brainstorma med oss kring svensk designsatsning här 2018.

Den fantastiska musikmaskinen Ajna, skapad av duon Jens Peterson Berger och Olov Ylinenpää, och en av de utvalda stipendiaterna i årets omgång av Ung Svensk Form, har framträtt med bandet Originalljudet på en rad platser i Tokyo under veckan: Midori So2 galleriet, UN University Plaza, Svenska ambassadresidenset, en avantgarde klubb och Superdeluxe. De har fått flera anbud och nu har ett av Japans största skivbolag erbjudit dem en inspelning – nästan ofattbart! Nu ska vi bara se hur vi kan lösa det logistiskt och språkmässigt!

På Galleriet Midori So2 visade vi delar av utställningarna Ung Svensk Form och Welcome to Weden samt höll soffsamtal och svenskt fika på International Craft Market på UN University Plaza. Galleriet drivs av vår gamle trogne Sverigevän Teruo Kurosaki, som jag känt sedan första Swedish Stylesatsningen 1999, då han redan då öppnade dörrarna för svenska arkitekter och designer. Han ligger alltid i framkant i tiden med de rörelser och frågeställningar som driver utvecklingen framåt. Då i slutet av 90-talet drev han en livsstils-design-butik och producerade möbler och tidskrifter och drev en rad restauranger. Senare släppte han butiken, och startade en skola för slow food, media och communication. Nu har han slagit läger i tre olika stadsdelar och skapat hipsterparadis med matbutiker, cykelverkstäder, gallerier, co-office platser, artist-in-residence, freedom university, dit det strömmar kreativa människor. Unga kreatörer dras som en magnet till Kurosaki för att få arbeta tillsammans med honom. Flera av dem helt begeistrade i nordisk design och slukar allt, från vår designhistoria med Erik Höglund och Asplund till dagens Stockholm Roast kaffe från söder och snus, som ska börja säljas i hans hippaste centrum Commune 246 (lånat av svenska begreppet “kommun”) där också galleriet Midori So2 ligger. Vi såg förresten när vi flög över hit med SAS att Commune 246 rekommenderades för besök i flygtidningen Scandorama. Även Kurosaki-san ligger i startgroparna inför 2018 med olika idéer, som att göra ett helsvenskt kommun-koncept, och vidareutveckla det pågående svenska designutbytet med Komatsu City.

På Svenska ambassaden visades i år en utställning med designer och arkitekt Anna von Schewen, i ett axplock från 20 år ur hennes karriär med namnet Winterland. Anna är en av våra främsta formgivare, men inte alltid så publik som många av sina kollegor och därför var det extra roligt att göra en utställning i Tokyo, där det prestigefyllda möbelföretaget Arflex just lanserat en kollektion med soffor och soffbord som Anna ritat. På senare år har hon designat en rad soffor och möbler för internationella företag de kända italienska Zanotta och De Padova. Anna har en konceptuell twist i allt hon gör, och man får ta sig tid att upptäcka och inse finesserna och tankarna bakom, i det som kan se sparsmakat och nästan återhållet ut. Här hade hon dessutom konstruerat podierna genom att spänna ett elastiskt tyg över en ram, så att möblerna flöt i ett stiliserat vinterlandskap. Med i utställningen fanns också hennes tidiga prototyp Latta från slutet av 90-talet som också var med på Swedish Style in Tokyo i begynnelsen, en stol man kan köpa per meter, med synliga och isärtagbara material från seglarvärlden, helt i linje med dagens hållbarhetstanker. Anna var långt före sin tid. Maken och designern Björn Dahlström hade gjort snygg layout för katalog och affisch. Anna och Björn jobbar ihop ibland, och sitter tillsammans i en studio i huset de själva ritat, som också fanns med som modell.

Svenska ambassadören Magnus Robach och hans team öppnade också dörrarna till residenset en kväll för Design Diplomacy talks. Extra roligt att  hålla detta koncept i svenska ambassaden i Tokyo,  helägd av Svenska staten, som en mötesplats mitt i Roppongi, ritad av arkitekten Michael Granit, med unika konstverk och svensk inredning. En av de mest attraktiva tomterna i Tokyo som gavs till staten av svenska affärskolonin en gång i tiden, för att alla skulle kunna ha ett Sverigehus tillsammans. Design Diplomacy konceptet är myntat av Helsinki Design Week, och dess grundare Kari Korkman, som ett informellt och kul sätt att visa upp olika  ambassaders inredning i de länder de profilerat sig och att ha ett möte mellan en designer från landet de representerar och en från Finland. Eftersom vi har så gott samarbete, fick vi dispens att låna konceptet för en kväll i Tokyo. Man har en kortlek med hemliga frågor för deltagarna, som plockar ett kort och ställer frågan på kortet till den andra. Vi dubblade uppsättningen talare, först ut var Anna von Schewen och japanske Jin Kumamoto, som vi känt sedan han var ung och nykläckt från sin designutbildning, som idag är en etablerad och respekterad formgivare med flera samarbeten mellan Sverige och Japan. En lyckosam slump är att han också just lanserat en ny produkt för Arflex. Därefter ett arkitektmöte mellan Claesson Koivisto Rune och Klein Dytham Architecture, som är gamla kompisar.  Lite svårt att hålla tempot med tolkning emellan replikerna, men stämningen var på topp. Kvällen avslutades med en konsert med musikmaskinen Ajna och Originalljudet, som även här fick napp och fortsatte uppträda på en punkklubb senare samma kväll i Shinjuku. 80-talet gäster kom till residenset, i en blandning av åldrar, business och kultur. Många av den gamla “swedish style-familjen” som håller ihop ännu efter 15 år! Redo att hjälpa till igen 2018.

En av de mest betydelsefulla inslagen i dessa internationella nedslag, är just att utövarna kan följa med på resan. Kontaktskapande inte minst, men också träningen att presentera sig internationellt såväl med produkter som personligt och på annat språk. Att se konkurrensen därute och lära. Man ska inte heller underskatta värdet av de samarbeten som uppstår inom gruppen som lär känna varandra närmare på en sån här resa. Med nya intryck inspiration och internationell stimulans återvänder de hem och utvecklas ytterligare som professionellt och personligt. Detta möjliggjordes tack vare olika stöd, stipendier från Scandinavia Japan Sasakawa Foundation, från Svenska institutet och från Malmö Stad och några som reste med på egen bekostnad, blev vi till slut ett tjugotal i den svenska delegationen.

Med på resan följde också Jenny Bergström, som är designansvarig på Svenska institutet, Caroline B Le Bongoat strategiskt utvecklingsansvarig för kultur på Malmö Stad och också del av Southern Sweden Creatives – det var också Si och Malmö Stad som producerat utställningen Welcome to Weden först för London biennalen som nu visades i Tokyo. Slutligen Michael Persson Gripkow, nation branding ansvarig  på Visit Sweden. Michael är också projektledare för Designprogrammet, där också Svensk Form sitter i styrgruppen. Dvs det uppdrag som Visit Sweden fått från regeringen för att främja Sverige som designland (design, arkitektur, mode, konsthantverk) under fyra år med 7 miljoner/år i syfte att öka inkommande turism och ett andra steg att öka export inom dessa områden. Japan är en av de fem marknader som branschen valt ut för satsningen, trots att det inte hör till Visit Swedens vanliga marknader, då turismen från Japan sjunkit. Därför extra viktigt att Michael följde med och såg potentialen för hur vi ska kunna kommunicera svensk design på ett nytt sätt och fånga upp allt intresse som finns på ett effektivt sätt, med långsiktighet och spets som nyckelbegrepp. Han gjorde flera intervjuer med unga designer och influencers och diskuterade även med ambassaden hur man kan stärka turismfrämjandet i Japan genom programmet. Blir spännande att ta del av Michaels konklusioner.

Ett huvudsyfte med vår delegationsresa var att sondera inför 2018, då Sverige och Japan firar 150 år av diplomatiska relationer. Året kommer att präglas av detta ömsesidigt, med olika inslag av högnivåbesök, affärsutveckling, vetenskap och kultur. Vi riktade mest in oss på arkitektur, mode och design denna gång, men för genomslag tror vi samfällt på ett bredare livsstilsanslag där även andra kreativa näringar, som exempelvis mat, musik, dataspel mm kan ingå. Viktigt också att komma med något nytt och oväntat. Vi passade på att besöka Tokyo under Tokyo Design Week, som alltid infaller i månadsskiftet oktober-november. TDW drivs av Kenji Kawasaki sedan 30 år, och har blivit mer som en festival med högt och lågt blandat, dock lekfullt och interaktivt och välbesökt av allmänhet. Det finns också Designtouche i Tokyo Midtown och en mängd installationer på privata gallerier, museer och showrooms. Good Design Award delas också ut, där Shane Schneck vann guldmedalj för samma kollektion som nu är nominerad till Design S.

För att optimera dessa korta dagar, kallade jag in flera från det gamla Swedish Style-gardet för att visa upp olika sidor av Tokyo Life. Kenneth Hagås, mångårig Tokyobo, arbetar på Volvo och var tidig projektledare för Swedish Style, tog med oss på en helkväll i Shibuya för att uppleva Halloween-Fenomenet som fullkomligt exploderat i Japan. Gatorna översvämmade av utklädda, glada – helt crazy – japaner. Ett ständigt behov av utlevelse, poliserna försöker försiktigt hålla lite ordning på gatorna, allt är samtidigt så oerhört snällt och vänligt. Kenneth vann kvällens förstapris på nattklubben Ando för sin genomarbetade Vikingutstyrsel.

En annan Tokyo-karaktär Johnnie Walker, eller Joni Waka, som han kallas i Japan, med sin hund, en ständig följeslagare.  Johnnie tar ofta hand om utländska kulturbesökare på sin fritid och visar dem allt värt att se och veta inom samtidskultur, främst konst och arkitektur i Tokyo. Han tog med oss på en unik butoh-föreställning i gamla red light district i Shibuya, och därefter högst upp i Park Hyatt Hotell i Shinjuku, till New York Grill på 57e våningen, där Lost in Translation spelades in. Alla omtumlade och överväldigade av hur stort Tokyo faktiskt är med sina över 30 miljoner invånare När man står däruppe och tittar ut över staden med sina blinkande röda ljus, som ett oändligt hav av byggnader. Hur ska Sverige kunna göra någon skillnad och sticka ut här? Vi ska göra vårt bästa.

”Who doesn’t want to have fun?” This was Astrid Kleins spontaneous answer, when we interviewed her and her partner Mark Dytham of Klein Dytham architecture on what they believed we should share of Swedish fashion, design, architcture and craft in 2018, when we plan to come back to Tokyo with renewed and upgraded branding of Sweden as a design nation. The creative industries are all about emotions and attractions. ”If you want to make a buzz and a difference in a huge and city like Tokyo, you need to stick out, and it has to be new, real, and not fabricated. Everyone wants to have fun. Could it be better for Sweden, Swedes and Swedish design than to be associated with having fun!”

 This year, we made a research journey and a series of exhibitions, talks, performances and parties under the umbrella Swedish Style in Tokyo 2016, a concept, which we started already in 1999, but that is well known ever since. Swedish design is still hot in Japan, we just have to figure out ways to meet our Japanese design friends in a new exchange.

Our delegation consisted of some 20 Swedes; designers, musicians and organizers. Designers from the exhibitions Ung Svensk Form, Welcome to Weden, and Winterland, a solo exhibition by Anna von Schewen, musicians of the band Originalljudet accompanying the magic music machine Ajna, and finally us organizers.

In 2018, Sweden and Japan will celebrate 150 years of diplomatic relations and several manifestations on different levels in both countries. Therefore, three key official representatives joined to make research: Jenny Bergström of the Swedish Institute (an authority under the Foreign Ministry to promote the image of Sweden), Caroline B Le Bongoat, strategic planner of culture in the City of Malmö, a region working positively and strongly to promote design and creative industries internationally, and not least Michael Persson Gripkow, responsible for nation branding at Visit Sweden, the Swedish tourist board, partly private, and partly governemental under the Ministry of Enterprise. The present Swedish Government has launched a new export strategy, where the creative industries are highlighted as especially promising for export growth. Visit Sweden has therefore been given the mission for four years to promote incoming tourism through Swedish architecture, design and fashion, and thus also promoting export. Svensk Form is part of the steering committe for this design program. The visit included meetings with several potential partners for 2018 in connection with Tokyo Design Week. This yearly festival takes place in a big outdoor arena by the Tokyo baseball stadium. At the fair you found installations by IKEA, Stig Lindberg for Seibu department stor etc. Sweden is very present. TDW was founded 30 years ago by Kenji Kawasaki and his team, which we also met. The TDW is a playful open-to-public interactive festival, with some main attractions, open market, music, students projects etc. Other design initiatives are held around the city simultaneously, such as Design Touch in Tokyo Midtown area. The week is not as strong as it used to be some ten years back, but still a vital meeting and melting pot, and the right time to make a Swedish interaction in 2018.

 The Swedish Style in Tokyo 2016 was planned with low budget and short notice and only do-able thanks to our local partners, the old Swedish Style family, under the same slogans: Fun, friendly and informal, sharing not showing off, people before products. The support from the Swedish side came from the Swedish Institute, The Foreign Ministry, The Citiy of Malmö, the Scandinavia Japan Sasakawa Foundation, and of course, the Swedish Embassy in Tokyo.

 Inviting the creators along to international event is always crucial, but especially when you want to introduce non established creators and brands. Nothing beats live meetings. Young designers need to travel, to experience international competition, to have new inspirations and impressions and return as even better designers. Another important factor, not to be overlooked, is when a whole group of designers travel together they get to know each other better, and new collaborations often start as a result. Small, new brands need to be present repeatedly, with their stories and people before actual business start. You cannot skip this first step.

In the trendy Omotesando district, our old friend Teruo Kurosaki, has created a hipster paradise ”Commune 246” (from the Swedish word kommun, and being together) with small popup organic restaurants, bycycle repair, micro breweries, tobacco store – with Swedish snus – an open school, Freedom University, a Co-working space and a gallery. We actually could read about Commune 246 in the Scanorama magazine while flying over as one of the new attractions of Tokyo. Ung Svensk Form and Welcome to Weden where shown in their Midori So2 gallery. Kurosaki-san will expand the area within shortly and also has a couple of other co-working spaces in Tokyo, plus a school and restaurants. One of them, named Smoke, in Omotesando with a happy mix of Nordic old and new design. Kurosaki-san was always in front of the new urban movements, in the 90’s and beginning of 2000’s he ran the design and lifestyle concept store and furniture production company Idee. Later he became involved in urban farming and slow food. He started the urban farmers’ market by the UN University Plaza eight years ago in Tokyo, where he also holds Nordic Lifestyle Markets 4 times a year with his young collaborators and Sweden fans. His greatness includes bringing international designers to Tokyo, with an absolute taste and sense for quality, picking up new talents and giving them opportunity to develop. For instance, he was the one who helped Mark Newson out on his first steps of his international career. Kurosaki-san is especially fond of Nordic design and lifestyle, and nowadays he has a lovestory with Dalarna. When I first met him in 1998, Pia Walléns felt shoes welcomed inside the doorstep, and the office was filled with vintage Erik Höglund. Kurosaki-san has collected Nordic design for years, and has a warehouse full, thinking of making a private and open museum one day. He and his team come to Stockholm Design Week every year. We also have a collaboration through Kurosaki-san with Komatsu City and the local Kutaniyaki ceramic craft, inviting Swedish designers to cooperate: Ingegerd Råman, Gustaf Nordenskiöld and Pia Wallén, which we hope to present a series in 2018.

Together with the Swedish Embassy in Roppongi, we had invited designer and architect Anna von Schewen to make a solo exhibition, in a selection of some of her furniture, objects and houses from the past 20 years. Anna is one of our most prominent designers, although with a low key profile, which made it extra important to show her work, which has become increasingly international during the past few years, with furniture and sofas for Italian brands such as De Padova, Zanotta etc. It was especially good timing right now in Tokyo, since a new collection and sofa just was launched with the Japanese company Arflex. Also it was special since Anna was part of Swedish style already in 2001 with her Latta chair, a concept where you can a chair by the meter, just like in fabric. This concept with degradable and separate materials (in this case from the world of sailing) was early, considering everyone who works the same way today with sustainability, recydling and circular life cycles. We were also grateful to get so much help in setting this up from PG Coad, Mr Koji Kimoto and his collaborator Nakamura-san. They also work with serveral Swedish designers and brands such as Gärsnäs and Källemo, and Kimoto-san also imports Swedish marble and stone flooring.

Anna was also one of the speakers, together with Tokyo-based Jin Kuramoto, a well known and established Japanese designer, who has also been involved in the Japan-Sweden exchange since early 2000’s. The Swedish Ambassador Magnus Robach generously opened the doors to the residence and a concept we could exceptionally borrow from the Helsinki Design Week, named Design Diplomacy, where designers meet in an informal and spontaneous dialogue in different embassy residences. The idea is to share how different countries choose to present themselves in their host countries, and to get to know each other a bit better. Of course it was great to be able to host this event in the Swedish Embassy in Roppongi, designed by Swedish architect Michael Granit, and owned by the Swedish state. The lot was given to the government by the Swedish business community in Tokyo, and later when the new embassy was built as a main meeting point for Swedish interests in Tokyo. Second set of speakers were Swedish trio Claesson Koivisto Rune who keep coming back to Tokyo yearly since 20 years. This evening entered into the duel with Klein Dytham Architects, Astrid and Mark, who also have been helping Swedish design and culture shine already 15 years ago. The evening ended with a performance by the music machine Ajna and Originalljudet for the guest, some 80, who had gathered for the night, new contacts and old Swedish Style friends.

 With Astrid and Mark we also arranged a celebration night at their nightclub Superdeluxe, under the title Bar Bossa (as a flirt to the Bar Basso in Milan). Ajna and Originalljudet performed, together with several free Japanese musicians and singers, among them David from Namaiki, the graphic design group who created the logotype of SuperDeluxe, and the ones sharing the original office with KDA, the so called Deluxe office. It was also in the SuperDeluxe club that the fast presentation format PechaKucha was invented by Astrid and Mark in 2003, which has now spread to over 900 cities in the world. Astrid and Mark were also crucial in helping the Swedish Style in Tokyo get such an impact from the beginning. David and his friends had baked an amazing anniversary bread, with the logotype in white flour, which all the guests could eat in the end.

The fabulous music machine Ajna and Originalljudet has had an amazing success this week, with record companies and producers approaching them for further performances and recordings. Bringing music together with the design makes all the difference in creating a good atmosphere.

 To make the most of these days in Tokyo, I also asked some of our old Swedish Style family friends to help organizing some interesting sight seeings. Kenneth Hagås, having lived and worked for many years in Tokyo – at Volvo –and for a while the project manager for Swedish Style in Tokyo and Young Chamber Network, took us out for a full show of Haloween celebrations through Shibuya. It is incredible how this phenomena has grown in the past few years. The streets went absolutely crazy. Amazing how everyone likes and needs to step out of their controlled reality and dress up as something else for a while- more so in Japan than elsewhere. Kenneth himself won the competition at the night club Andas with his own Viking creation. Thank you Kenneth for sharing this with us, and congratulations.’

 Another Tokyo original character Johnnie Walker, or Joni Waka, as he is sometimes called, took us out for a special evening as well. After an avant-garde butoh performance at Samurai theatre in the Shibuya red light district, he took us up on a guided tour and dinner at the Park Hyatt Hotell, New York Grill on 57th, where Lost in Translation was recorded. Johnnie always takes care of incoming cultural personalities and shows and tells what goes on within art, architecture and sometimes design. Many an artist around the world has made their personal interpretation of Johnnie and his dog. Earlier this year an art movie on Johnnie, named the Strangest of Strangers, was presented at the Göteborg Art Museum by artist Magnus Bärtås, a touching and conceptual movie.

 Standing up there on 57th floor, realizing how big Tokyo really is, like a never ending big sea, with buildings and red blinking lights everywhere you look, you wonder how you are ever going to make Sweden be noticed.

We will do our best, especially with the help of so many friends around because there is no other way than true local collaboration and genuine interest.

 

Visiting Tokyo Design Week with founder Kenji Kawasaki and Imamura-san

Visiting Tokyo Design Week with founder Kenji Kawasaki and Imamura-san