Great Stockholm Design Week, for Swedish design, and for Svensk Form

Vilken fantastisk vecka för svensk design, för Svensk Form och för mig personligen, även om jag drabbades av dunderförkylning mitt i och missade en hel del av guldkornen. Stockholm Design Week har just avslutas, och strax innan Fashion Week Stockholm. Fashion week summerades väldigt bra av Susanna Strömqvist i DN om den framåtanda och kamplust som råder inom svenskt mode, med normkritik, hållbarhet och fanan högt för ett inkluderande samhälle, bättre än på länge. Dessutom är modet den snabbast växande exportnäringen, vilket den svenska exportstrategin har fått upp ögonen för. Form Magazine har listat sina favoriter under veckan. För min del inleddes veckan redan på söndagen med första programpunkten för Swedish Design Moves, Designprogrammet som drivs av Visit Sweden inom ramen för exportstrategin i syfte att öka inkommande designturism och därigenom export av arkitektur, mode och design. Besöket inleddes i Kungliga Musikhögskolans nya lokaler som ritats av Aix arkitekter. Vice rektor Staffan Scheja med arkitekterna Margareta Källström och Tobias Rosberg tog emot och visade runt. Jag blev helt överväldigad över hur vackert och väl de löst alla lokaler. Det slog an alla sinnen och var så rytmiskt, färgstarkt och känsligt genomfört. Den bästa sortens designprocess med fullständig lyhördhet för slutanvändarnas- musikernas och studenternas behov. Kvällen avslutades på Nobis Hotell där Claesson Koivisto Rune tog emot och visade tillsammans med familjeföretaget Dux, en helt ny kollektion generösa och sittvänliga möbler. På måndagen slussades gruppen  vidare till Artipelag för arkitektur och mode, med VR visning  och Lars Wallin. Därefter besök hos arkitekten Andreas Martin Lööf och snabbvisit hos Fogia och Smaller Object, innan kvällens talk och mottagning   i det unika Tessinska palatset där landshövding Chris Heister tog emot. Form Us With Love hade gjort en prototyp-installation med bidrag inom möbler, designprodukter, arkitektur och mode uppe i Tessinska palatsets paradvåning – en perfekt kontrast. Nästa dag mässa och showrooms på stan och besök hos Ung Svensk Forms tidslinje sedan starten 1998, Dåtid, Nutid, Framtid – Vad hände sedan? innan de avslutade kvällen i Offeccts showroom hos med Luca Nichettos stol Phoenix som kan omvandlas i många skepnader och på hållbart sätt enligt deras lifecycle-filosofi. Vid slutmiddagen fick de berätta om sin iakttagelser, och de var mycket positiva, även om de var lite trötta på att ständigt höra ordet”sustainability” i alla tonarter och ur allas munnar.

Många vittnade om att Ung Svensk Forms upplaga 2017 var den bästa, och vi var själva så nöjda med utställningsgestaltningen och den välkomnande placeringen mitt i Greenhouse. Likaså blev samarbetet med Stockholms Auktionsverk med 270 föremål av 80 designer, varav 170 till försäljning på auktion en stor succé. Enligt Auktionsverket hade vi 2000 besökare under öppningskvällen och det rådde verklig feststämning. Nick Ross som utställningsformgivare och medarbetarna på Auktionsverket och Svensk Form hade gjort ett fantastiskt förarbete med att få allt på plats. Synd bara att det stod så kort tid, och auktionen stängde redan 11 februari.

Tyvärr kan jag inte uttala mig så mycket om mässan i övrigt, då jag bara hann springa några snabba varv. Kändes som ett bra mellanår, med smarta nya lösningar och produktutvecklingar, skönt att inte alla fallit för nyhetshetsen. De företag jag hann prata med kändes mycket nöjda. Form lanserade ett nytt pris Årets Form Award  som ersatte stafettpriset Form +1 Award. Det gick till Årets Designer – TAF med Bleck för Gärsnäs  Årets Nykomling – Jenny Nordberg med Brus för Källemo,Årets Möbel – Button av Front för Swedese, Årets Belysning – w171 Alma av Tham & Videgård för Wästberg, rets Hållbarhetsprojekt – Phoenix av Luca Nichetto för Offecct.

Försökte hinna med så många showrooms på stan som jag kunde, men förkylningen. stoppade mig tidigt i säng på kvällarna. Frida Fjellman en favorit förstås… och kul att se 10-gruppen inom Ikeas nya sortiment.

Mitt i veckan hade vi också Svensk Forms regionalföreningskonferens, alla var med utom Västerbotten denna gång, och vi stärks varje gång i att vi är en rikstäckande förening med rötter över hela landet. Nästa dag var det dags för Svensk Forms styrelsemöte, det viktigaste under året, då vi beslutar om årsredovisningen, årsrapportering och budgetunderlag till regeringen, fastställer slutlig budget för 2017 och diskuterar verksamheten framåt. Dessutom fick vi en dragning av Designprogrammet av projektledaren Michael Persson Gripkow och nyheter om Designcenterarbetet för Stockholm. För Svensk Form pågår också rekryteringen av ny VD – SÅÅÅ SPÄNNANDE!

Sen fick vi också på fredag slutligt besked om nye chefen för ArkDes, som väntat Kieran Long, britt och rekryterad från V&A där han varit intendent för design, architecture and digital och utmärkt sig både som skribent och programledare i TV. Jag tror det kommer att kunna bli jättebra, så länge han får fria händer att vara museichef, även om han också uttalat sig positivt om att kunna verka för regeringens samhällsbyggande ambitioner och implementeringen av den nya politiken för arkitektur, form och design för hela landet. Det kan också vara skönt att han inte är insyltad i allt gammalt groll och förvecklingar, utan kan börja på ny kula. Hoppas på ett nära och tätt samarbete med Svensk Form. Det blir ett innehållsrikt år 2017! Lyssna gärna på biträdande chefredaktören Salka Hallström Bornold har kommenterat nye chefen Kieran Long i P1 Kultur.

I lördags, efter en snabb titt in på Magasin III:s stora utställning av Gunnel Wåhlstrands trollbindande verk, nu med en gnutta färg i nya landskap och interiörer, som ingen får missa, tog jag bilen upp till Dalarna i helgen, till min syster och vårt föräldrahem i Björbo. Bara vi två, ute på Flosjöns isar i strålande solsken, när hon leende skrinnar i väg på långfärdsskridskor, och jag vallar Nikita. Söndagen avslutades med Björborevyn, som jag inte sett sedan ungdomen. Samma buskishumor, lokalpolitik, nu med inslag om Fredrik Federley, kändisen, som flyttat till Björbo. Jag ska aldrig glömma tributen till David Bowie framförd av Björborevyn och Eva Erkers vackra sång om Hemma i Björbo. Nu på väg till Tällberg och hållbarhetsseminarium med kinesiska designer och formgivare.

It has been an amazing start of the year for fashion and design in Stockholm, with a vibrant fashion and design scene with many new and strong talents and movements. It has also been an important period for Svensk Form and for me personally, despite a nasty cold that hit me somewhere in the middle. 

The Stockholm Design Week was also the kick-off for the Design Program, Swedish Design Moves, run by Visit Sweden within the government’s export strategy aiming at increasing the incoming design tourism and export within architecture, fashion and design. This week we had invited some twenty journalists and influencers from different markets to show the latest within our areas, starting already on the Sunday with a visit at the new campus of Kungliga Musikhögskolan, Royal Music School. I seldom get as moved and impressed by buildings and a design process so very well carried out as this one, listening so carefully to the needs of the students and the musicians. Rhythmical, colorful and in measure. Great. They were also taken to some new architectural sites, and Swedish fashion, including a VR experience and Lars Wallin at Artipelag. The Governor, Ms Chris Heister, generously opened her doors to the unique residence, the baroque Tessinska Palace, where an exhibition of prototypes within architecture, design and fashion was curated and showcased dryly by Form Us With Love in contrast to the grandiosity of the parade floor of Tessinska. Of course they were taken to the Stockholm Furniture & Light fair, and to several show rooms, including Offecct and the new bespoke chair Phoenix by Luca Nichetto. The famous trio Claesson Koivisto Rune met the group twice with their new collection of large-scale furniture for the family owned company Dux, known for beds, as well as Claesson Koivisto Runes pia own series Smaller Objects, where good friends are invited to make small objects than they themselves would like to have in their homes. At the closing dinner in the studio of Pia Wallén they were sharing their impressions, and someone said that they had heard the word “sustainability” more than enough, from everybody’s mouth. 

The Ung Svensk Form, Young Swedish Design, exhibition 2017 was placed at the very centre of  Greenhouse at the fair, and received a very positive response. It is great to see every edition, how it gives a sense of the questions raised in each generation, this year with so many strong statements. We look forward to tour the world with Ung Svensk Form. This year, we also made a double Ung Svensk Form impact in the city, where we collaborated with Stockholms Auktionsverk in a large scale exhibition with 80 designers selected to Ung Svensk Form since the very start in 1998, some 270 were on display, and the opening party went on until late with some 2 000 guests moving through!

As if the many shows of the week were not enough, Svensk Form also hosted a region conference with the societies from all over the country, strengthening the feeling and knowledge of how important our work is all over the country. The next day we also managed to schedule the most important board meeting of the year for Svensk Form, where all the formal documents, reports and budgets for the year are taken by the board to be presented to the government. 

On top of this a grim cold kept me from doing my usual rounds around town and at the fair. I just swept through the halls and met with some very happy companies at the end of the week. Nothing that knocked me down, but a solid and healthy product development trend struck me.

The last good news came of Friday, when it was announced that Kieran Long will be the new director of ArkDes, long long awaited. His name has been around for some time, and I feel confident he will give new life to the institution. Kieran Long is well known and respected within architecture and design, writer, program leader and lately senior curator for architecture, design and digital at the V&A. Congratulations to Kieran, to Sweden and to the Ministry of Culture for finally making a decision.

Finally, during the weekend, I managed to sneak away to my home town, Björbo, in Dalarna together with my sister for an unforgettable day in the sun on the frozen lake.

 The Swedish Design Moves concept:

There is more to Swedish design than the cool, contemporary minimalism it is known for. Swedish design and creativity are driven by equality. That is why we design for the many and not just the privileged few. Design is made to be used and used again – not put on a pedestal or locked behind glass.

 This philosophy influences everything, from the way we shape our society through architecture and city planning all the way down to the way we dress, as well as the objects we surround ourselves with. We use design as a tool to innovate and solve problems in unexpected ways for the future. And challenge norms to create a better everyday life for you, for us, for everyone. 

That is why Swedish Design Matters.

Ung Svensk Form

Ung Svensk Form